Lees hier de consequenties voor de ICT-branche.
De lockdown is verlengd: tot en met 9 februari 2021 gaat Nederland op slot. Als brancheorganisatie hebben wij al eerder gepleit om de ICT-sector te ontzien in een mogelijke lockdown.
Daar lijkt het kabinet nu deels gehoor aan te hebben gegeven.
Cruciale beroepen
Op de website van Rijksoverheid is een lijst gepubliceerd met voorbeelden van de cruciale beroepen en wij zien dat onder andere media en communicatie ten behoeve van informatievoorziening en ICT-ondersteuning ten behoeve van de cruciale beroepen beiden als cruciaal beroep zijn aangemerkt. Dit houdt in dat uw werknemers mogelijk toch gebruik kunnen blijven maken van de huidige regeling met de kinderopvang.
Wanneer uw werknemers geen gebruik kunnen maken van de kinderopvang, informeren wij u graag over de verlofmogelijkheden van uw werknemers via onze Whitepaper corona en verlof.
Bedrijfsbezoeken
Ook ten aanzien van bedrijfsbezoeken geldt de regel: doe zo veel mogelijk op afstand. Wanneer het noodzakelijk is om op locatie te zijn, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden, beperk dan het contact zo veel mogelijk en neem de coronaregels in acht.
Niet-essentiële en essentiële winkels
Voor onze B2C deelnemers kunnen wij gedeeltelijk positief berichten: Rijksoverheid geeft aan dat locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen zijn vrijgesteld tijdens de lockdown. Wij verwachten dus dat u reparatie- en onderhoudsdiensten kunt blijven aanbieden, echter de fysieke winkel waarin u artikelen verkoopt zal dicht moeten. Wij raden u wel aan om in het geval van reparatie- en onderhoudsdiensten op afspraakbasis te gaan werken, om eventuele drukte te voorkomen.
Dan resteert er nog een cruciale vraag: ‘Mag u als ondernemer nu wel/niet producten verkopen, zonder dat de fysieke winkel open hoeft te zijn?’ Als webshop kunt u uiteraard tot verkoop en bezorging bij de consument thuis overgaan.
De fysieke winkel moet dicht, om zo het fysieke contact te voorkomen. Er is echter niets gezegd over de vraag of er tijdens onderhoud- en/of supportafspraken verkoop van producten uit de fysieke winkel mag plaatsvinden. Juist omdat deze duidelijkheid er (nog) niet is, willen wij u er uitdrukkelijk op wijzen dat het uw eigen verantwoordelijkheid is om producten op deze wijze te verkopen.
Uiteraard houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via ons Coronaloket.
Ruim 1.300 deelnemers onderscheiden zich met zekerheid
Bedrijven die als deelnemer of partner zijn aangesloten bij ICTWaarborg.
Join the community vanaf € 38,- per maand
Servicebedrijven (B2C): | € 38,- p/m |
(web)winkels: | € 76,- p/m |
Zakelijke dienstverleners: | € 114,- p/m |
Fabrikanten en leveranciers: | € 114,- p/m |
Post- en vestigingsadres
Tasveld 1A
3417 XS Montfoort
Telefoon en e-mail
Telefoon: 088 - 77 300 73
Openingstijden: ma t/m vrij 8.30-17.30 uur
E-mail: info@ictwaarborg.nl
Internet: www.ictwaarborg.nl