• Blog: De track and trace code; voldoende bewijs voor ontvangst van een pakket?

    Gepubliceerd op 10 May, 2022

    Een consument heeft online een product bij jouw bedrijf besteld. Je pakt de bestelling in en verzend het met een track and trace code aan de consument. Na een aantal dagen neemt de consument contact met jou op, want de consument geeft aan dat er niets ontvangen is. Je bekijkt de track and trace code en ziet dat het pakket wel is afgeleverd. Dit gegeven communiceer je aan de consument, maar is de kous daarmee af? Heeft de consument ‘’pech’’? In deze blog zet ik uiteen bij wie de verantwoording ligt voor een correct ontvangst van een pakket. 

    Aflevering pakket van verkoper aan consument

    Indien een consument online een product heeft gekocht is de verkoper verplicht om dit product bij de consument af te leveren en het eigendom daarmee over te dragen aan de consument. Dit vloeit voort uit artikel 7:9 lid 1 BW. De verkoper is verantwoordelijk voor dit proces, ook al schakelt de verkoper een postvervoerder in om het product bij de consument thuis af te leveren. Pas op het moment dat de consument het product heeft ontvangen, gaat het risico van de verkoper over op de consument. Dit vloeit voort uit artikel 7:11 lid 1 BW.

    Retourzending van consument aan verkoper

    Als de consument toch niet tevreden is met een gekocht product, kan de consument zich in ieder geval beroepen op de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen (artikel 6:230o lid 1 sub b BW). De verkoper mag een langere bedenktermijn hanteren. Op het moment dat de consument het product retourneert aan de verkoper, is de consument verantwoordelijk voor de zending (ook al wordt er een postvervoerder ingeschakeld!) totdat de verkoper het geretourneerde product heeft ontvangen. 

    Jurisprudentie track and trace code

    Op het moment dat jij als verkoper zijnde een pakket aan de consument hebt verzonden en de consument geeft aan niets ontvangen te hebben, is een bewijs van aflevering door middel van een track and trace code onvoldoende. Dit bleek bijvoorbeeld uit de uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland, zittingsplaats Utrecht (ECLI:NL:RBMNE:2019:4491). In deze zaak vorderde de verkoper het aankoopbedrag van de nog niet betaalde drone. Echter gaf de consument aan de bestelde drone nooit te hebben ontvangen. De verkoper bracht het track and trace bewijs in de procedure waarop stond vermeld dat ‘’een bestelling’’ op een bepaalde datum en tijdstip was afgeleverd op het adres van de consument. De kantonrechter acht dit bewijs onvoldoende. De kantonrechter geeft aan dat hieruit niet blijkt dat de betreffende consument de drone heeft ontvangen en tevens blijkt hieruit niet dat de drone ook daadwerkelijk in het pakket zat. De kantonrechter betrekt de actualiteiten erbij en geeft aan dat het een bekend gegeven is ‘’dat er weleens wat misgaat bij het leveren van pakketten.’’  Het risico is daarmee wel voor de verkoper. 

    In deze zaak gaat de kantonrechter ook in op de bewijslast. De consument heeft in deze procedure aangegeven dat er geen betaling verschuldigd is, omdat het product nooit ontvangen is. In beginsel dient de consument op grond van artikel 150 Rv het bewijs voor deze stelling te leveren, maar doordat de verkoper verantwoordelijk is voor de ontvangst van het product door de consument (artikel 7:11 lid 1 BW), dient de verkoper te bewijzen dat de consument de drone heeft ontvangen. Nu de verkoper dat onvoldoende heeft bewezen, hoefde de consument het aankoopbedrag van de drone niet te betalen. 

    Conclusie 

    Om terug te komen op de vraag uit de inleiding, is de kous dus niet af op het moment dat de ontvangst van een pakket wordt verondersteld op basis van een track and trace bewijs waarop enkel vermeld staat dat ‘’een bestelling’’ is afgeleverd op een bepaalde datum en tijdstip op het adres van de consument. De consument heeft daarmee geen ‘’pech’’. De verkoper blijft verantwoordelijk voor het afleverproces totdat de consument het pakket daadwerkelijk heeft ontvangen. 

    Heb jij nog vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact op met de juristen van ICTWaarborg op telefoonnummer: 088 – 77 300 79 of e-mail naar: juridisch@ictwaarborg.nl

    -Deze blog is geschreven door Elise Demmendaal-


    Ruim 1.300 deelnemers onderscheiden zich met zekerheid

    Bedrijven die als deelnemer of partner zijn aangesloten bij ICTWaarborg.

    Join the community vanaf € 38,- per maand

    Servicebedrijven (B2C):€ 38,- p/m
    (web)winkels:€ 76,- p/m
    Zakelijke dienstverleners:€ 114,- p/m
    Fabrikanten en leveranciers:€ 114,- p/m

    Onze aankomende evenementen

    Loading

    Post- en vestigingsadres
    Tasveld 1A
    3417 XS Montfoort

    Telefoon en e-mail
    Telefoon: 088 - 77 300 73
    Openingstijden: ma t/m vrij 8.30-17.30 uur

    E-mail: info@ictwaarborg.nl
    Internet: www.ictwaarborg.nl