Welke hygiënemaatregelen kun je nemen als werkgever?

Het is grappig om te zien. Minister-president Rutte met de boodschap aan het Nederlandse volk dat er gestopt moet worden met het schudden van handen en vervolgens de hand schudt van RIVM-directeur Jaap van Dissel. Goed. Dit betreft dus een van de hygiënemaatregelen die je als werkgever kunt treffen om besmetting van de werknemer met het coronavirus te voorkomen. Maar welke maatregelen zijn er nog meer aan te bevelen?

Nies in een papieren zakdoek. Heb je die niet? Nies dan in de ellenboog. Hoest ook in de ellenboog.
Het is iets dat niet is ingebakken bij de werknemer, maar geef hem mee dat het goed is om in een papieren zakdoek te niezen en bij het ontbreken daarvan, in de ellenboog. Dit laatste geldt ook voor het hoesten. 

Was de handen regelmatig
Naast het gebruikelijke handenwassen, dus bij het hebben van vuile handen, na het toiletbezoek en na het eten, is het aan te raden om de werknemer ook handen te laten wassen als deze bijvoorbeeld een dossier in zijn handen heeft gehad of boodschappen heeft gedaan. Zo neemt de kans op besmetting met het coronavirus simpelweg af. Zorg er als werkgever voor dat er op de zaak voldoende zeep aanwezig is. Geef de werknemer tevens uitleg over hoe de handen gewassen moeten worden.

 Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het volgende stappenplan:

  • Maak je handen goed nat.
  • Neem wat vloeibare zeep uit een pompje.
  • Wrijf de handen lang genoeg over elkaar, zorg dat de boven- en onderkant goed bedekt zijn met zeep.
  • Wrijf hierbij goed alle vingertoppen in.
  • Wrijf ook tussen de vingers.
  • Neem ook de polsen mee.
  • Spoel de zeep zorgvuldig af met stromend water.
  • Droog je handen goed af, vergeet hierbij niet de huid tussen de vingers.

Bij het drogen van de handen kunnen er ziekteverwekkers op de handdoek komen. Doe stoffen handdoeken regelmatig in de was.

Houd 1,5 meter afstand van elkaar
Of het nu op de werkvloer is of in privétijd: adviseer de werknemer om minimaal 1,5 meter afstand te houden tot een ander. Uiteraard is dit niet altijd realistisch, bijvoorbeeld wanneer een kind moet worden aangekleed of moet worden gevoed. Maar adviseer de werknemer zo veel als mogelijk dit advies in acht te nemen.

Thuiswerken / klantencontact
Vanuit de overheid is geadviseerd om tot en met 6 april de werknemer zo veel als mogelijk thuis te laten werken. Als werkgever dien je daarom de afweging te maken: is het noodzakelijk dat de werknemer op kantoor het werk verricht of kan deze ook thuis het werk verrichten? Bij twijfel, adviseer ik om de werknemer thuis het werk te laten verrichten. Zo is er een lagere bezetting op kantoor en dus simpelweg minder kans op besmetting. Een voorbeeld van zo’n twijfelgeval is een verkouden werknemer of eentje met andere milde gezondheidsklachten, zoals een verhoging tot 38 graden of hoofdpijn.

In het verlengde hiervan geldt hetzelfde voor het klantencontact. Dient de afspraak echt in elkaars fysieke aanwezigheid doorgang te vinden of kan dit bijvoorbeeld ook middels een telefonische afspraak of contact per e-mail? Weeg dit af en neem een rationele beslissing, eentje die in lijn is met het advies van de overheid.

Wanneer niet en wanneer wel contact opnemen met de huisarts?

Niet
Geef de werknemer het advies om bij een verhoogde lichaamstemperatuur, een temperatuur tot 38 graden, of bij verkoudheidsklachten, thuis te blijven en uit te zieken. Uiteraard ook bovengenoemde afstand tot een ander te bewaren. De huisarts hoeft in deze gevallen niet te worden gebeld.

Wel
Is de lichaamstemperatuur 38 graden of hoger en/of is er sprake van moeilijk ademen en/of hoesten? Instrueer de werknemer dan direct contact op te nemen met de huisarts. 

Join the community vanaf € 39,- per maand

Servicebedrijven (B2C):€ 39,- p/m
(web)winkels:€ 78,- p/m
Zakelijke dienstverleners:€ 117,- p/m
Partners€ 250,- p/m
Loading...